Självkänsla

En snabbguide för hur du kan stärka din självkänsla

  • Träna på att ta mer plats. Börja gärna i mindre, vardagliga situationer, t.ex. i arbetsgruppen, kamratgruppen.
  • Se skillnad på vad du gör och vem du är. Du kan göra misstag, men du kan aldrig vara fel.
  • Gör mer av det du vill. Försök undvika eller minska ner på aktiviteter som känns mer som ett tvång. Välj det du tycker bäst om. Det är ett sätt att visa självrespekt.
  • Sluta att jämföra dig med andra. Bara för att en kompis får beröm av andra för sitt sätt att presentera sig, ska du inte glömma bort att duga inför dig själv.
  • Beröm dem som förtjänar det. Var generös. Ibland kan den som själv har dålig självkänsla omedvetet trycka ner andra genom att snacka skit om dem. Gör därför tvärtom. Ge andra glädje, i stället för att själv vara bitter.
  • Fråga dig själv “varför”. Hur kommer det sig att du vill göra en viss sak? Fråga dig om valet utgår från dig själv eller från viljan att tillfredsställa andra?
  • Byt ut fler “borde” och “måste” i vardagen. Dessa ord innebär att du låter dig styras av omvärlden. När en “borde-situation” dyker upp, kan du fundera: “Borde…? Enligt vem? Jag är den som bestämmer! Så vad vill jag? Vad är viktigt för mig?” Prova att byta ut så många “borde” och “måste” du kan under en vecka. Säg i stället “vill”/”vill inte” och “jag väljer att….” Då får du mer kontroll över situationen.
  • Gör saker så att du känner att du gör nytta. För dig själv, för din familj eller för samhället. Det stärker självkänslan.
  • Engagera dig i en fråga som du tycker är viktigt, eller i en förening. Det kan ge nya kontakter, kunskap och möjligheter.

Ett aktivt val, där du själv bestämmer, gör att du lättare kan leva med konsekvenserna – oavsett vad beslutet blir.

 

Ur boken 7 steg till ett roligare jobb, Nina Jansdotter och Kristian Borglund, Stockholm 2006